Online marketing gaat over het inzetten van middelen om zo meer mensen naar je website te trekken. Wanneer je website snel is, goed ingericht en conversie geoptimaliseerd, dan gaan hier ook meer klanten uit komen. In dit artikel 12 online marketing tips om meer websitebezoekers aan te trekken die je weer om kunt zetten tot betalende klanten.

 

1. Wees zichtbaar op social media

Eén van de eerste dingen die bedrijven als eerste oppakken omdat het relatief weinig geld kost – alleen tijd – en een must lijkt in online marketing land. En dat is het ook, want veel klanten (zowel consumenten als bedrijven) checken je toch even op social media. Ook qua adverteren dien je actieve social media accounts te hebben om mee te adverteren.

Wees zichtbaar op social media. Laat het team of de persoon achter het bedrijf zien. Wees authentiek, probeer een gezonde balans te houden tussen waardevolle content en verkoop, en ga de interactie aan. Over social media heb ik al veel geschreven, check deze artikelen als je hier meer mee wil doen:

 

2. Zet in op e-mail marketing

Het verzamelen van e-mailadressen is voor bijna elk bedrijf van levensbelang. Dit is namelijk klantdata die van jezelf blijft. Een crash op Instagram? Geen probleem – jij hebt je e-mailbestand. Een cookieless era? Ook dan blijf je rustig, want jij hebt ingezet op eigen te beheren data.

Er zijn veel manieren om e-mailadressen te verzamelen en misschien nog wel meer manieren om effectief gebruik te maken van je databestand. Denk aan het versturen van nieuwsbrieven, maar ook voor het inzetten van leadfunnels om betalende klanten uit te halen. Check deze artikelen als je hier meer over wilt weten:

 

3. Investeer in je Google Mijn Bedrijf

Veel bedrijven vergeten te kijken naar Google Mijn Bedrijf. Met deze optie van Google creëer jij je bedrijf online zodat het verschijnt aan de rechterkant wanneer op jouw bedrijfsnaam wordt gezocht. Ook word je vertoond in Google Maps wanneer mensen op jouw branche en in jouw regio zoeken. Wanneer je even tien tot vijftien minuten de tijd neemt om jouw profiel juist in te richten, ga je hier de voordelen al van ervaren.

Vergeet ook niet om mensen te vragen om een review op Google. Dit is een indicator voor Google om jou hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen. Vraag oude en nieuwe klanten om een aanbeveling en stuur jouw unieke Google link.

 

4. Ga aan de slag met SEO

Wanneer op jouw expertise of producten wordt gezocht in Google, wil je dat jouw bedrijf bovenaan komt te staan. Hoe je dit doet? Door te adverteren of door organisch (onbetaald) bovenaan te komen. Hiervoor moet je aan de slag met de optimalisatie van je website om beter vindbaar te worden. Dit kun je zelf doen, maar hiervoor moet je wel eerst je inlezen in SEO (search engine optimization). SEO verandert continu en als je niet de juiste informatie hebt, ga je de verkeerde dingen doen. Mijn advies is om met een SEO specialist samen te werken (desnoods alleen advies) om hier sneller resultaat van te zien.

 

5. Verdiep je in adverteren

Een snelle manier om meer mensen naar je website te trekken is door te adverteren. Simpelweg, geld inzetten op advertenties die of in Google of op social media verschijnen. In Google kun je letterlijk adverteren op waar mensen op zoeken. Zij zijn dus al op zoek naar jouw producten of diensten en jij helpt ze een handje door jouw advertentie te tonen. Ontzettend effectief!

Met advertenties op social media vergroot je jouw naamsbekendheid. Dit is vooral belangrijk wanneer er niet specifiek (of misschien wel veel concurrentie is) op jouw bedrijf wordt gezocht. Binnen social media kun je zelfs targeten op de mensen waarvan de beste vriend binnenkort jarig is. Zowel adverteren op social media als op Google geven je veel kansen om betaald snel meer verkeer naar je website te krijgen.

Hier meer over weten? Deze artikelen schreef ik er onlangs over:

 

6. Ga aan de slag met je eigen blog of podcast

Een veelgenoemde manier om organisch beter vindbaar te zijn is door het starten van een blog. Eigen geschreven artikelen die regelmatig verschijnen waarin je onderwerpen behandelt die interessant zijn voor jouw klant. Wanneer je deze schrijft met SEO in je achterhoofd dan worden jouw artikelen beter gevonden in de zoekmachines.

Een vrij recente ontwikkeling is het starten van je eigen podcast. Je podcast verschijnt op verschillende platformen zoals Spotify, Apple, SoundCloud etcetera waardoor je ook meer bereik gaat genereren. Helemaal als je podcastafleveringen als goed worden ervaren, gaan enthousiaste luisteraars je afleveringen delen en geneer je meer bereik.

 

7. Ga gastbloggen op relevante websites

Een waardevolle manier om meer mensen naar je website te sturen is door te gaan gastbloggen voor andere websites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat ik video’s maak voor de Beauty Professional. Relevant voor mijn bedrijf omdat potentiële klanten deze video’s zien en wellicht naar mijn website gaan, maar ook op het gebied van vindbaarheid.

Een pijler van SEO is namelijk het aantal backlinks. Dit zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Wanneer je veel relevante (lees grote en in jouw branche) websites naar jouw website verwijzen, krijgt jouw website meer autoriteit. En dit zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt.

 

8. Zet (micro) influencers in

Een vrij nieuw begrip, al deden bekende Nederlanders dit natuurlijk al jaren. Je kunt samen gaan werken met (micro) influencers die jouw potentiële klant als volger hebben. Investeer in een goede strategie en werk samen met een aantal influencers voor een bepaalde periode. Bedenk heel goed met wie je wilt samenwerken, waarom én hoe.

Micro influencers werken vaak nog op basis van barterdeal (een product als betaling), maar inmiddels worden er ook grote bedragen geïnvesteerd en zijn er heuse influencers bureaus. Bedenk dan ook wat voor type influencer bij jouw bedrijf past.

 

9. Kijk naar de kansen van affiliate marketing

Inmiddels zijn er al best veel bedrijven die zeggen dat ze groot zijn geworden middels affiliate marketing. Wat houdt het in? Affiliate partners die over jouw bedrijf schrijven of social media posts delen gebruiken een unieke affiliate link om naar te verwijzen. Als hun websitebezoekers of volgers via deze affiliate link iets aanschaffen op jouw website, dan krijgt de affiliate partner hier een commissie voor. Dit kan een vast bedrag per product zijn of een commissie over de omzet.

Tegenwoordig heb je affiliate marketing snel opgezet en kan het je veel bekendheid opleveren. Ook met influencers kun je deze optie afspreken naast het geven van producten als betaling. Doordat affiliate partners er zelf geld mee kunnen verdienen, zijn zij meer gebrand op het delen van de link. Een win-win situatie dus!

 

10. Doe aan PR

Heb je geen tijd om te gastbloggen of geen inspiratie? Dan kun je sturen op online PR. Oftewel, het interesseren van de (online) journalisten om over jou of jouw bedrijf te schrijven. Dit kan middels persberichten, netwerken of dat je zoiets innovatiefs doet dat journalisten jou zelf vinden.

Het voordeel van PR is dat je een goed geschreven stuk op een gerenommeerde website krijgt die van een gewaardeerde journalist komt. Dit artikel kun je weer volop delen met jouw eigen (potentiële) klanten op je website, social media, nieuwsbrief en meer. Het is een stukje autoriteit dat je goed kunt inzetten.

 

11. Bekijk welke fora of groepen relevant zijn

Naast social media maken veel klanten gebruik van een forum of verschillende Facebookgroepen. Dit gebeurt vooral wanneer zij zich scharen onder een specifieke groep. Denk bijvoorbeeld aan schoonheidsspecialisten die op basis van hun vak zich verenigen in diverse Facebookgroepen. Of de andere kant op – mensen die een bepaalde visie hebben zoals de 5G aanhangers. Mochten jouw klanten een bepaald element in overeenstemming hebben, bekijk dan of er al fora of groepen voor zijn en meng je hierin. Zijn deze groepen er nog niet? Start er dan zelf één! Hoogstwaarschijnlijk voorzie je op deze manier in een belangrijke behoefte.

 

12. Verken de opties van video marketing

Video. Want bewegend beeld zegt toch meer dan duizend woorden? Video heeft de afgelopen jaren een grote opmars gehad binnen online marketing land. Het wordt veel ingezet om dingen uit te leggen, sfeerimpressies te geven of om een verhaal en beleving te vertellen. Ontzettend waardevol en ook erg effectief om mee te adverteren of te gebruiken voor je organische social media. Tegenwoordig is het ook heel makkelijk om zelf een video op te nemen met je eigen telefoon, waardoor het ‘gewoon maar doen’ de grotere uitdaging is dan de video zelf.

Wanneer je start met video’s, bedenk heel goed voor wie je ze maakt (potentiële of bestaande klanten), wat het doel is van de video (uitleg/verhaal vertellen) en hoe je het gaat wegzetten. Op die manier haal je alles uit je video!

 

En zet ook de mogelijkheden van offline in voor online. Welke middelen zet je nu offline in? Denk aan flyers, brochures, advertenties in kranten of vakbladen en meer. Hoe kun je deze middelen ook online verbinden en naar je website laten verwijzen? Denk aan QR codes of kortingsacties zodat je ook de effectiviteit kan meten. Alles met het doel: mensen naar de website sturen om daar een betalende klant te worden.