In de week van 17 mei was het de week van het Eurovision Songfestival 2021 in Rotterdam. Het was niet te missen, elke dag stond het in het nieuws en elke talkshow besteedde er aandacht aan. Ook op mijn social media kanalen kon het je niet ontgaan zijn, want dinsdag 18 mei was ik backstage bij het Songfestival en zaterdagavond 22 mei bij de Grand Finale! Wat deed ik bij het Eurovision Songfestival en hoe was het? In dit blogartikel een kijkje achter de schermen en mijn 3 inzichten!

Mijn klant Top Hair was uitgenodigd door het PR bureau van Moroccanoil om met een perskaart backstage te komen. Moroccanoil is namelijk voor tien jaar de hoofdsponsor van het Eurovision Songfestival. Het was allemaal nog spannend of de perskaart goedgekeurd zou worden, maar René Donkel – de uitgever van Top Hair – vond dat ik moest gaan. Sinds mei 2020 ben ik naast Wolfgang Peppmeier – de naam in de kappersbranche en al jaren hoofdredacteur van Top Hair wereldwijd – het gezicht van Top Hair online. Volgens René zou ik er naast een groot artikel in het vakblad ook iets moois van maken online en daarom mocht ik naar het Eurovision Songfestival.

Gezicht van Top Hair Online

Op dinsdag 18 mei werd ik uitgenodigd om als pers backstage te gaan. Het grote hoogtepunt van die dag werd het interview met Antonio Corral Calero, de bekende naam onder de kappers wereldwijd en de Global Creative Executive van Moroccanoil. Aangezien ik uitgenodigd was als vertegenwoordiger van Top Hair – een vakblad voor kappers – en ik er representatief uit wilde zien, werd die ochtend mijn haar en make-up gedaan door Giolina Braun van GB Hair & Makeup. Ik wilde wel een goede eerste indruk maken en de juiste toon van Top Hair neerzetten. Dit heeft Giolina echt fantastisch gedaan en helemaal doordat Antonio later die dag mijn persoonlijkheid kon beschrijven aan de hand van mijn look, wat een ontzettend groot compliment richting Giolina is.

Eurovision Songfestival Haar 2021 part 1 Eurovision Songfestival Haar 2021 part 2

Door deze investering in make-up en haar ging Giolina maar liefst om 4 uur uit bed om op tijd bij mij in Arnhem te zijn om 7 uur in de ochtend. Een paar uur later stond ik fris en fruitig in Rotterdam Ahoy. Daar was alles super goed geregeld met de accreditatie van de perskaarten, de sneltest voor corona via een blaastest (bijzonder dat dit nu ook mogelijk is!) en de security check voordat ik naar binnen kon. Eenmaal binnen kreeg ik een warm welkom van het Moroccanoil team en kregen we een rondleiding door Ahoy met alle interessante feitjes rondom Eurovision. Het is bizar hoe zo’n groot (digitaal) evenement tot op de seconde getimed is en hoe alle teamleden zo goed met elkaar samenwerken vanuit hun eigen discipline. Dit maakte mij echt trots hoe Nederland dit weer voor elkaar bokst!

#1. Een verschuiving in de pers

Het eerste inzicht wat ik had is de verschuiving in de pers. Waar een decennia geleden de ‘ouderwetse pers’ nog moest wennen aan de komst van influencers en de aanwezigheid van hen op persevenementen, zag ik dit jaar weer een nieuwe verschuiving. Naast de gerenommeerde media zoals andere vakbladen en de Cosmopolitan waren er natuurlijk ook toonaangevende influencers uitgenodigd. Ik denk dat dit jaar ook een van de allereerste evenementen zijn waar een heel nieuw soort pers wordt uitgenodigd: de bekende TikTok’ers. Zelf moest ik echt even Google’en wie deze knappe jonge dames waren. Het is bizar om te zien hoe deze influencers meer dan 250.000 volgers hebben op TikTok en hun filmpjes nog veel vaker dan dat bekeken worden. Ik heb er na de persdag een heel research aan gewijd na de dames zo aan het werk te zien. Mega interessant hoe zo’n nieuw platform zo groot is geworden onder een jonge doelgroep en wat voor content dan goed scoort.

#2. Het gezicht van Moroccanoil

Dan terug naar het hoogtepunt van mijn dag: het interview met Antonio Corral Calero. Ik heb natuurlijk uren besteed aan research om juist niet de standaard vragen te stellen aan Antonio en er ook voor hem een interessant en leuk interview van te maken. Want wat vinden de lezers van Top Hair – kappers in de Benelux – nou echt interessant om te weten? Het eerste video interview staat inmiddels online op Top Hair en is hier te lezen en te bekijken.

Door alle research en de actie op het event zelf heb ik gezien hoe onwijs strategisch Moroccanoil Antonio naar voren schuift als hét gezicht van Moroccanoil wereldwijd. Hij is er in het begin bijgekomen als trainer en gelooft zo sterk in de producten dat hij inmiddels al meer dan tien jaar onderdeel van de Moroccanoil familie is. Petje af voor de marketingafdeling van Moroccanoil, want zij hebben hem – en dit doen zij nog steeds – onwijs sterk als brand ambassador ingezet. Vanuit het kappersperspectief – mijn blik van die dag – is het onwijs slim om een zeer gewaardeerde kapper die de meest gave dingen op zijn CV heeft staan, naar voren te schuiven als het gezicht van. Aangezien Moroccanoil een groot deel van haar producten verkoopt aan kappers (Beautydistrict is overigens de distributeur in Nederland) resoneert hij heel goed bij deze doelgroep. Antonio was en is veelvuldig te zien online met zijn demonstraties en webinars en hij is ook de woordvoerder voor magazines, waardoor hij een groot aantal media publicaties op zijn naam heeft staan.

Zoals je hierboven kunt zien heeft Antonio een hele mooie energieke en sprankelende persoonlijkheid die het ook bij veel consumenten goed doet. Een win-win situatie dus! Moroccanoil is een van de weinig beauty merken die ik ken die zo sterk een ambassadeur inzet voor zowel de B2C als de B2B markt. Dit doen ze ontzettend goed door hem als woordvoerder te gebruiken voor alle media, interviews in te plannen met Antonio voor alle pers (inclusief influencers en TikTok’ers), hem allerlei tutorial video’s, Instagram Lives en meer te laten doen.

Ook op Eurovision zelf heeft het Moroccanoil team er alles aan gedaan om voor de pers een zo goed mogelijke omgeving te creëren. Zo was er een heel mooi interviewhoekje ingericht waarbij er ook een ringlamp en microfoons beschikbaar waren zodat er ook eenvoudig – naast een geschreven interview – video content kon worden opgemaakt. Dit specifieke hoekje in de video hierboven is zo herkenbaar geworden op de social media kanalen van Moroccanoil aangezien het in ieder interview terugkomt. Het beeldkwaliteit en geluidskwaliteit is ook nog behoorlijk goed, dus hier hebben ze veel punten gescoord bij de pers.

Je ziet dat Moroccanoil heel goed na heeft gedacht over de positie van Antonio en dat hij ook de uitgelezen persoon is om deze positie te pakken. Heel mooi om te zien hoe zij al die jaren zo’n ijzersterke connectie hebben kunnen realiseren tussen Moroccanoil en Antonio. Beide worden nu onlosmakelijk verbonden in één ademteug benoemd.

#3 Hoog staaltje techniek

Het was al veelvuldig te zien in de media, maar ik heb het in het echt gezien: het staaltje techniek achter alle shows en het hele event van Eurovision. Het is namelijk niet twee halve finales en één Grand Finale, nee – het is een aantal family shows, repetities en nog zoveel meer om alles soepel te laten verlopen. Dit moet ook wel, want er keken maar liefst 183 miljoen mensen in meer dan 36 landen naar de Grand Finale. Het is bizar hoe goed Nederland alle shows heeft neergezet, maar ook alle communicatie eromheen. Alle apps die ik moest downloaden voor de Grand Finale in verband met het coronavirus waren wellicht wat irritant, maar de communicatie via de apps waren heel helder, goed uitgelegd en ze vulden elkaar ook aan. Ook kreeg ik elke dag zodra er nieuws was voor de pers, e-mails toegestuurd met de laatste updates. Kort en krachtig, maar wel volledig doordat ik kon doorklikken naar een groter persbericht.

Daarnaast waren er ook tientallen persconferenties online te volgen via een speciale persomgeving, maar was er ook voor de particuliere bezoeker genoeg te doen. Ik heb zelf ook even een kijkje genomen in Eurovision Village wat online was gebouwd. Een snelwerkende online ervaring met mooie visuals, leuke video’s en genoeg interessante content. Een leuke toevoeging aan de online beleving van dit event!

Al met al was het een onwijs bijzondere en leuke ervaring en ben ik Top Hair ontzettend dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken. Ik heb prachtige dingen gezien, mooie gesprekken gehad, mijn netwerk flink uitgebreid en ook weer veel geleerd. Hopelijk volgend jaar naar Italië? 😉