Hoe je het ook went of keert, elk bedrijf moet aan marketing doen. En of je het leuk vindt of niet, dit geldt ook voor jouw schoonheidssalon. Want zonder marketing krijg je geen nieuwe klanten. En zonder klanten, heb jij geen goedlopende schoonheidssalon. In dit artikel 5 slimme marketingideeën die je direct in kunt zetten!

 

1. Een sterk merk neerzetten

Waarom veel mensen liever Coca Cola drinken dan de cola van het huismerk? Daar weet jij ook het antwoord op: omdat mensen graag geloven dat dit merk beter is. Wanneer een bedrijf een sterk merk creëert kan het bedrijf meer geld vragen dan zijn concurrenten en mensen zijn loyaal en komen terug.

Met jouw schoonheidssalon kun je hetzelfde creëren. Vind jij duurzaamheid heel erg belangrijk? En daarnaast huidverbetering? Schrijf op wat jouw salon een onderscheidend merk maakt en voer dit overal door. In het gevoel wat je neerzet op je website, hoe je overkomt op social media, in je salon en op de andere plekken waar je zichtbaar bent. Een sterk merk bouwen kost wat tijd, maar je gaat merken dat mensen naar jouw salon komen omdat jouw merk hen zo aantrok.

 

2. Creëer ambassadeurs

Een andere manier waarop veel nieuwe klanten eens bij je aankloppen is doordat zij van hun vriendin/moeder/nicht/kennis hebben gehoord dat jij zo goed bent. Je hoeft deze nieuwe klanten ook bijna niet meer uit te leggen wat je doet en wat jouw filosofie is, omdat jouw huidige klanten – je ambassadeurs – dit al haarfijn hebben uitgelegd. Deze klanten zijn zo fan van jou en jouw salon dat zij dit graag doorvertellen.

Sommige klanten doen dit uit zichzelf en anderen kun je beter een klein duwtje in de goede richting geven. Denk aan de vriendinnenkorting. De klant krijgt 25% korting op de volgende behandeling als een vriendin of kennis ook een afspraak heeft gemaakt, die nieuwe klant krijgt ook een X bedrag aan korting. Zo heeft de nieuwe klant een reden om te komen (korting of geef een cadeautje erbij) en de huidige klant kun je dan stimuleren met korting of door waarde toe te voegen.

 

3. Werk samen met anderen

Je kunt samenwerken met anderen zo breed zien als je zelf wil. Heb je een schoonheidssalon in Amsterdam? Dan kunnen bekende Nederlanders of influencers ook interessant zijn om mee samen te werken. Heb jij je salon in een dorp in Friesland? Bekijk dan eens welke andere winkeliers of bedrijven bij jou in het dorp waardevol zijn om mee samen te werken.

Voor elke partij waarmee je samenwerkt geldt: hun klanten of hun volgers dienen ook jouw potentiële klanten te zijn. Anders heb je er niets aan. Dus een vegan highend restaurant kan prima bij jou passen wanneer jij ook een vegan merk voert in de salon en hogere prijzen vraagt. Wees hier heel kritisch in, want anders ga je er geen nieuwe klanten uithalen. Daarnaast moet jij er iets aan hebben, maar ook de andere partij. Zorg ook voor een eerlijke wisselwerking.

 

4. Doelgericht nieuwe klanten met adverteren

Heb je al veel dingen gedaan om nieuwe klanten te vergaren en ben je toe aan de volgende stap? Bekijk dan eens de mogelijkheden van adverteren. Met een budget van 100 euro kun je al adverteren op social media en voor wat meer kun je ook in Google posities inkopen. Allebei ontzettend relevant, want op Google kun je adverteren op zoektermen zoals ‘schoonheidssalon Assen’. Zo heb je altijd mensen die naar jouw dienst op zoek zijn die je motiveert om een kijkje te nemen op jouw website. Op social media kun je je richten op alleen mensen in de regio, mannen en/of vrouwen, een bepaalde leeftijdscategorie en ga zo maar door. Je kunt heel scherp kiezen wie iets wel of niet te zien krijgt en daardoor is adverteren een eenvoudige manier (die wel geld kost) om nieuwe klanten te werven.

 

5. Verzamel e-mailadressen

Het mooie aan het verzamelen van e-mailadressen is dat dit klantenbestand altijd van jou blijft. Je volgers op Instagram, die likes op Facebook of die pins op Pinterest, het is allemaal op een extern platform. En met alle cookies beperkingen en privacy issues wordt het steeds lastiger in de toekomst om te adverteren op social media. E-mailadressen daarentegen, die zijn en blijven van jou. Natuurlijk is het wel eens zo dat men zich uitschrijft, maar het gros van het bestand blijft gelijk.

Steek dan ook tijd in het verzamelen van e-mailadressen. Zorg voor een inschrijfformulier op je website, verzamel de e-mailadressen van je klanten en ga actief op zoek naar nieuwe e-mailadressen. Zo ben je een stapje voor op je concurrenten wanneer het cookieless tijdperk aanbreekt.

Nieuwsgierig naar meer marketingtips? Lees mijn andere artikelen over marketing of volg me op Instagram op @xoxomarketing