Inmiddels heb ik in de tijd van mijn bedrijf al flink wat afgereisd. Ik ben in Europese landen geweest, maar ook daarbuiten. En waar je ook komt, elk land is weer anders. Een eigen taal, eigen rituelen en gebruiken en ook een eigen cultuur. De cultuurverschillen zijn erg merkbaar en dat is interessant om te observeren. Wist je dat er ook cultuurverschillen kunnen ontstaan in je marketing? 👇🏻

Zo heb je bijna altijd wel een cultuurverschil tussen jou en je klant. Ik maak me er soms ook nog weleens schuldig aan…

Voor jou voelt hetgeen wat je doet erg simpel aan en heb je het idee dat iedereen bepaalde dingen wel weet. Bijvoorbeeld dat bepaalde kledingstoffen snel kunnen krimpen in de was of dat je in viscose snel kunt gaan stinken. Of bijvoorbeeld dat het ingrediënt met de hoogste concentratie in een cosmeticaproduct altijd helemaal vooraan staat in het ingrediëntenlijstje.

Dingen die voor jou logisch zijn, maar waarvan jouw klanten helemaal geen weet hebben. Zo zie ik heel vaak schoonheidssalons en cosmeticamerken vertellen over hun producten in de meest moeilijke termen, zoals ‘hyaluronzuur’, ‘PH-waarde’, ‘cryotherapie’ ‘dehydratatie’ en meer.

Termen die voor hen heel normaal zijn, maar met zulke taal verwarren ze hun klant alleen maar. Er ontstaat een cultuurverschil, want ‘dehydratie’ noemt jouw klant gewoon: ‘een droge huid’. 🤷🏼

Zo ga ik nog weleens de fout in als ik het heb over ‘content’. Een begrip dat voor mij heel normaal is en ik dagelijks in de mond neem. Sommige van mijn klanten daarentegen, hebben geen idee wat ik daarmee bedoel.

“Zijn dit alleen foto’s, video’s of ook tekst?”

Vandaar dat ik het vaak uitleg of het woord helemaal niet in mijn mond neem, maar het heb over ‘Instagram posts’, ‘blogartikelen’ of een andere vorm van content.

Op die manier vermijd ik het cultuurverschil.

Probeer in je marketing vanuit de klant en haar of zijn achtergrond te denken. Welke woorden kent hij of zij wél en welke juist niet? Beschrijf het probleem wat diegene ervaart in zijn of haar woorden. Dus niet: ‘Heb je last van dehydratatie?’, maar ‘Heb je last van een droge schilferige huid?’

Blijf dichtbij je klant en probeer zo simpel en helder mogelijk uit leggen wat jouw product of dienst voor iemand kan betekenen.