Voor veel bedrijven in de beauty- en fashion industrie is Instagram een belangrijk kanaal ongeacht of zij zich op de business-to-business of business-to-consumer richten. Het is een visueel kanaal dat door veel van hun (professionele) klanten gebruikt wordt. Maar hoe zorg je als bedrijf nu voor meer volgers op Instagram?

 

De do’s voor meer volgers op Instagram

Inmiddels bestaat Instagram al sinds 2010 en zijn er in al die jaren veel ontwikkelingen geweest. Er is dan ook een groot scala aan informatie over wat je kunt doen om meer volgers te krijgen. Mijn advies? Ga voor relevante volgers die allemaal potentiële klanten kunnen zijn. Hoe?

 

1. Vergroot je bereik

Om meer volgers te krijgen, dien je ook meer bereik te hebben. Want hoe komen potentiële klanten er anders achter dat je bestaat? Je bereik vergroten doe je door Instagram posts te delen die een groter bereik hebben dan puur en alleen je volgers. Dit doe je door effectieve hashtags te gebruiken (30 hashtags betekent 30 kansen op meer bereik), gebruik te maken van de locatietag en tag ook andere accounts wanneer je hiernaar refereert in je bericht. Daarnaast dien je een bericht te plaatsen op het juiste moment (bekijk je statistieken) en te delen in je Stories zodat je huidige volgers het ook niet kunnen missen. Op die manier kun je tot 25% meer bereik genereren!

 

2. Deel waardevolle content

Om mensen op de ‘volg’ button te laten klikken, dien je ook heel interessant te zijn om te volgen. Waarom moeten mensen jouw account volgen? Benoem in de Instagram Biografie in 150 tekens wie je bent en wat jouw essentie is als bedrijf. Deel daarnaast aansprekende en inspirerende foto’s met waardevolle teksten. Dit zorgt er niet alleen voor dat mensen die jouw profiel bezoeken eerder overtuigd zijn om jou te volgen, maar zorgt er ook voor dat je meer opvalt in de tijdlijn en de ‘Explore feed’. Daarnaast is het zo dat er één ding heel zeker is: het Instagram algoritme bestaat uit een hele hoop elementen en is daardoor moeilijk te voorspellen. Maar als jij zulke interessante berichten deelt waar mensen op reageren, deze doorsturen of zelfs opslaan, dan krijg je extra ‘punten’ en worden jouw berichten ook aan andere mensen buiten je volgers gedeeld. Ga dus voor content die zo waardevol is dat mensen die willen opslaan!

 

3.Werk samen met anderen

Heeft jouw account nog maar honderd volgers, maar heeft een samenwerkingspartner er een paar honderd meer? Je kunt dan over een samenwerking nadenken. Bijvoorbeeld dat jullie gezamenlijk een winactie doen waarbij de voorwaarde is om jullie accounts te volgen. Of zet elkaar simpelweg in de schijnwerpers door een bericht of Story over elkaar te delen. Hierbij is het belangrijk dat je heel goed weet wie jouw samenwerkingspartner volgen. Dit moeten potentiële klanten voor jou zijn, anders is het niet relevant om samen te werken. Daarnaast moet jij de ander ook wat kunnen brengen. Jij hebt nog niet zoveel volgers, dus dat is minder interessant maar misschien kun je dan een plekje in je nieuwsbrief geven. Zorg dat je beide beter uit de samenwerking komt.

 

4. Ga de interactie aan

Instagram is geen eenzijdig kanaal. Je dient dus niet alleen te zenden, maar zelf ook actief de interactie aan te gaan. Door op anderen te reageren en oprecht geïnteresseerd te zijn in hun leven en carrière, ga je merken dat er een soort wederkerigheidsgevoel ontstaat. Zij gaan ook weer reageren op jouw berichten en zo creëer je je eigen interactieve community. Het leuke hiervan is dat je dit ook gaat merken in je bereik van je berichten. Jouw community gaat jouw berichten liken, reageert erop en deelt het met hun vrienden. Misschien slaan ze jouw bericht zelfs op! Dat is op dit moment dé manier om de meeste punten te halen en zo verder mee te gaan in het algoritme. Investeer dan ook in de interactie met je volgers en daarbuiten.

 

De don’ts voor meer volgers op Instagram

Net zoals er dingen zijn die je vooral wel moet doen, zijn we er de afgelopen jaren ook achter gekomen welke dingen vooral niet werken. Zo ontstond de hype van volgers kopen bijvoorbeeld waar veel influencers groot mee zijn geworden. Maar wat werkt nou echt níet op Instagram?

 

1. Volgers kopen

Zoals ik al benoemde, volgers kopen werkt anno de 21e eeuw niet meer. In het begin van Instagram zijn er influencers geweest zoals Negin Mirsalehi die volgers kochten en die er nu nog groot influencer door zijn. Het is niet eerlijk geweest, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat zij een wereldberoemd persoon is. Instagram echter, is hier tegenwoordig heel streng in geworden en verbant je wanneer zij hier achterkomen. Daarnaast is het zo dat het tegenwoordig heel erg opvalt wanneer je 10.000 volgers hebt, maar 30 likes op je foto hebt. Het is dan overduidelijk dat je volgers gekocht hebt. Dit beginnen zelfs de Instagram leken te zien waardoor het je alleen maar een nep imago oplevert. En niet op de laatste plaats, Instagram volgers kopen heeft ook gevolgen voor je bereik doordat een percentage van je bereik per post nu naar neppe lege accounts gaat.

 

2. Kwaliteit boven kwantiteit

Dit sluit mooi aan bij de eerste don’t, namelijk dat je je wilt focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Niet duizenden volgers willen kopen, maar honderd volgers willen verdienen die allemaal potentiële kopers zijn. Je hebt niets aan spam volgers of concurrenten die je volgen, want zij gaan nooit klant bij jou worden. Je hebt wel heel veel aan volgers die zo klant bij je kunnen worden en daar heb je liever honderd van dan duizend waardeloze volgers. Het is namelijk ook zo dat maar een X percentage van je huidige volgers jouw berichten zien. En je wilt dan toch dat juist de potentiële kopers deze berichten zien? Dat dit bereik niet naar lege spam accounts gaat? Ik raad je dan ook aan om óf regelmatig een volgersschoonmaak te doen of gelijk de accounts die je gaan volgen te checken. Verwijder accounts die geen potentiële klanten kunnen zijn. Dit doet een beetje pijn, maar op de korte en lange termijn gaat het veel meer voor je doen dan duizend waardeloze volgers hebben.

 

3. Volgen en ontvolgen

Een favoriet spelletje van veel accounts de afgelopen jaren. Vooral in de beginjaren van Instagram werd dit veel gedaan. Wat gebeurt er precies bij volgen en ontvolgen? Accounts volgen jou zodat je een notificatie krijgt dat iemand je is gaan volgen. Je neemt een kijkje op dit account omdat je nieuwsgierig bent en als het interessant is dan ga je het account terugvolgen. Waardoor dit account jou weer gaat ontvolgen, want zijn of haar doel is bereikt. Een ontzettend irritant spelletje, maar wat wel veel heeft opgeleverd voor accounts in het verleden. Er zijn zelfs hele apps gemaakt om dit proces te faciliteren! Inmiddels weet een groot deel van alle Instagramgebruikers hoe dit trucje werkt en willen ze er ver vanaf blijven. Dit zorgt ervoor dat privépersonen niet zo snel meer naar het profiel gaan van bedrijven die hen beginnen te volgen. Het is echt een trucje die wat nep aanvoelt en een vervelende bijsmaak kan nalaten bij jouw potentiële klant. Het is nog wel een trucje dat nog steeds in kleine percentages werkt, maar ik raad het niet aan omdat het ook negatieve gevolgen kan hebben voor jouw bedrijf als merk.

 

Kort samengevat, focus je op relevante volgers in plaats van grote aantallen en zorg ervoor dat je vooral waardevolle content deelt om ook je volgers vast te houden. Wees een inspiratie voor je potentiële klant en ga de interactie aan. Dat is de sleutel naar meer Instagram volgers waar jij weer klanten van kunt maken!