We kennen allemaal wel het affiliate programma van Bol.com. Honderden influencers en ondernemers maken gebruik van hun affiliate marketing programma om een centje bij te verdienen. Als ze toch al zo enthousiast zijn over dat ene boek, waarom zouden ze er dan niet aan verdienen?
Tegenwoordig is affiliate marketing niet alleen weggelegd voor de groten onder ons. Ook kleine bedrijven zetten relatief eenvoudig een affiliate systeem op waardoor ze kunnen genieten van de voordelen. Er zijn veel gratis plugins of platformen die je binnen een paar weken up and running hebben. Maar waarom zou je beginnen met affiliate marketing?
Affiliate marketing houdt in dat je commissies weggeeft aan partners die door middel van een unieke link omzet voor jou genereren. Een partner schrijft een artikel of post een social media bericht en gebruikt hiervoor een unieke affiliate link. Wanneer iemand dan iets koopt via die link, dan registreert het affiliate programma deze verkoop. Er wordt dan een commissie aan de partner betaald. Dit kan een vast bedrag per product zijn of een percentage van de omzet.
Vaak worden dit soort betalingen maandelijks gedaan en kunnen affiliate partners ook inloggen op een dashboard om hun verdiensten te zien. De affiliate partners waarmee je gaat samenwerken kies je zelf. Je kunt een paar partners een link geven of een registratieformulier op je website zetten via een aanmeldproces. Hoe dan ook, jij bepaalt wie er uiteindelijk mee mag doen en wie niet. Je kunt bepaalde partners weren omdat ze bijvoorbeeld niet relevant zijn voor jouw business, aanstootgevende berichten plaatsen of qua grootte niet interessant zijn.
Wat je nu veel voorbij ziet komen, is dat er ook veel klanten als affiliate partner worden ingezet. Bijvoorbeeld via de actie dat een klant affiliate partner kan worden en 50% commissie krijgt over het digitale product dat hij of zij net heeft gekocht. Als de klant dit digitale product aan twee vrienden verkoopt, dan heeft hij of zij het geld van de aankoop al weer terug. Dit soort opzetjes zijn super slim, omdat klanten gebrand zijn om hun aankoop terug te verdienen. Als een lopend vuurtje wordt het digitale product verspreid over een grote groep mensen, waardoor er ontzettend veel aandacht is voor je digitale product.
Je zet met affiliate marketing je klanten als het ware in als ambassadeurs. Zij zijn tevreden over jouw producten en raden ze dit al aan bij familie en vrienden? Je geeft hen nu nog meer reden om het te doen, want ze krijgen een commissie. Die affiliate link kan gedeeld worden op een eigen website of blog, via social media – maar ook via Whatsapp. Het is een hele krachtige manier om je klanten in te zetten voor je eigen marketing.
Affiliate marketing is ook een aanbod waar veel influencers blij van worden. Het is naast de samenwerking die ze met jou hebben (betaald of een barterdeal) een fijne extra mogelijkheid om geld te verdienen aan de samenwerking. Je ziet dan ook vaak dat influencers verwijzen naar een Bol.com, Coolblue of Douglas wanneer bedrijven zelf geen affiliate programma hebben. Dan wordt er wel verwezen naar deze andere verkopers of marketplaces die wel een affiliate programma hebben. En dat is zonde, want je wil natuurlijk dat mensen naar jouw website worden verwezen en dat ze het bij jou kopen om geen marge te verliezen en de klant toe te voegen aan je klantenbestand (login of e-mailadres).
Hierboven kon je tussen de regels door al veel voordelen lezen van affiliate marketing. Kort samengevat, je kunt meer omzet genereren door affiliate marketing in te zetten. Het is daarvoor wel noodzakelijk dat je zelf een plan opstelt voor afffiliate marketing, net zoals voor alle andere marketinginzet die je doet.
Maak een plan voor affiliate marketing. Niet alleen wat voor soort partners je wil gaan inzetten (alleen influencers of ook klanten), maar ook wel commissie je wil weggeven en welk platform of welke tool je gaat gebruiken. Zorg dat je het boekhoudtechnisch, juridisch en websitetechnisch ook helemaal snapt voordat je het gaat realiseren. Soms heb je alleen met bedrijven te maken wanneer je commissies uitbetaalt, maar bij natuurlijke personen (particulieren) zijn er weer andere acties vereist in je boekhouding. Ook juridisch gezien moet je dit opgenomen hebben in je Algemene Voorwaarden of specifieke voorwaarden voor affiliate partners.
Stel doelen en regels op voor je affiliate marketing. Hoeveel omzet moeten de affiliate partners in de eerste kwartalen opleveren? Hoeveel procent van de omzet moeten ze uiteindelijk generen? Aan welke eisen moet een affiliate partner voldoen? Maak het voor jezelf heel duidelijk wat je van affiliate marketing verwacht, zodat het niet een geflopt experiment wordt omdat je dit nooit helder hebt gemaakt. Als dit allemaal staat, denk dan marketing strategisch hoe je het aan de man gaat brengen en maak een lijst van partners die je sowieso wilt uitnodigen. Begin klein zodat je alles goed kunt testen en uitproberen voordat je gaat opschalen.
De kracht van affiliate marketing zit hem in zijn eenvoud. Blije ambassadeurs die je aanspoort om hun aankoop te delen met hun vriendenkring, volgers en familieleden. Zo verspreid het nieuws over jouw producten nog sneller!
28 juni 2021
Concurrenten. Er wordt al jaren veel over concurrentie geschreven en het kan dan ook niet anders dan dat het mede door deze artikelen een negatieve associatie heeft gekregen. Maar is …
3 juni 2021
Ga vandaag nog aan de slag met reviews als je die nog niet op je website hebt staan. Hoe? Door erom te vragen! Een tevreden klant vindt het geen probleem …
14 mei 2021
Wat heb jij liever: een product dat echt speciaal voor jou gemaakt lijkt te zijn of een dertien in een dozijn product van de dichtstbijzijnde winkel dat niet helemaal aan …
XoXo Marketing gebruikt cookies om de website en service te optimaliseren Lees meer