Stiekem wil ik er ook nog niet aan geloven, maar we gaan naar een cookieless tijdperk toe. In dit tijdperk wordt het steeds moeilijker om aan retargeting te doen of je daadwerkelijke kosten per aankoop te meten. Het wordt daarom steeds belangrijker om te focussen op data die jij zelf in beheer hebt: e-mailadressen. Hierdoor kun je zelf bepalen wanneer en hoe je jouw potentiële klant opvolgt en houd je zelf de controle.
Misschien heb je nu al wel een nieuwsbrief, maar heb je het idee dat je er nog niet echt klanten uithaalt. Dan wordt het tijd om je e-mail marketing naar een volgend level te brengen. Niet simpelweg meer nieuws delen over wat je als bedrijf hebt gepresteerd – nee echt de interactie aangaan en waarde toevoegen. Hieronder vijf tips om meer klanten uit je nieuwsbrief te halen.
Een behoorlijke conversiekiller – zoals ze dat zo mooi noemen – is een info@ of noreply@ e-mailadres die de nieuwsbrieven of andere e-mails stuurt met daarbij het bedrijf als afzender. Mensen willen een gezicht bij het bedrijf hebben. Of je nu een eenmanszaak bent of een BV, probeer het persoonlijk te maken. Geef de klantenservice van je bedrijf een gezicht of laat de accountmanager zien in de e-mails voor business-to-business klanten. Desnoods laat je een team zien, maar probeer jouw e-mail marketing een persoonlijke twist te geven.
Dit is een hele moeilijke, want je moet feiloos weten waar jouw klant mee struggelt. Wat zijn de problemen of de ‘pijntjes’ van de klant en welke emoties roepen deze op? Door hierop in te spelen en in het slot te komen bij hoe jouw bedrijf dit probleem oplost, creëer je eerst stress en herkenning bij de klant (‘Ja dat probleem herken ik!’) en bij de oplossing zorg je voor pressure relief. Jij kunt hen helpen om het probleem op te lossen. Dit zorgt voor meer overtuiging dat ze bij jouw bedrijf moeten zijn.
Veel nieuwsbrieven of e-mails die verzonden worden zijn puur eenrichtingsverkeer. Er worden geen vragen gesteld of andere mogelijkheden tot interactie gegeven, maar er wordt ook niet echt waarde toegevoegd. Er wordt puur gedeeld wat men te vertellen heeft zonder ook maar iets van invulling wat het de klant oplevert. Probeer met alles wat je deelt waarde toe te voegen. Wat heeft jouw potentiële klant hieraan? Wat levert het die klant op? What’s in it for them? Probeer dit ook altijd letterlijk te benoemen, want de klant gaat dit niet tussen de regels door lezen. Wanneer je waarde toevoegt, gaat jouw klant jouw e-mails ook waarderen wat resulteert in een hogere openingsratio en uiteindelijk in meer betrokken klanten.
Natuurlijk is het heel goed dat je je laatste blogartikelen deelt, waarde toevoegt of vragen stelt in de e-mails die je verstuurt. Maar vergeet ook niet om je aanbod te delen! Deel regelmatig een link naar een product of een dienst die je aanbiedt en dat kan al zo simpel met onderaan de e-mail: PS, heb je dit al gezien? Probeer jezelf aan te leren dat je elke e-mail verstuurt met een specifiek doel en dat daar dus uiteindelijk ook een koopintentie aan moet vasthangen.
Investeer in een e-mail programma waar je meer mee kunt dan simpelweg zien hoeveel mensen de e-mail hebben geopend en waar ze op hebben geklikt. Veel ondernemers zijn dol op MailBlue (de Nederlandse reseller van ActiveCampaign) – waaronder ik ook – waar je aan de lead scoring kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld een tag meegeven aan iemand die op een specifieke link klinkt naar jouw dienst of product. Doordat Mailblue gekoppeld is aan je website kan het programma ook zien of er na een aantal dagen al een contactverzoek of een aankoop door diegene is gedaan. Zo niet, dan kun je diegene automatisch opvolgen met een relevante e-mail die specifiek ingaat op mogelijke twijfels die de toekomstige klant heeft. Zo vergroot je de kans dat deze geïnteresseerde personen klant bij je worden.
Pas deze tips consistent toe en ik weet zeker dat je meer gaat halen uit je e-mail marketing. Succes!
XoXo Marketing gebruikt cookies om de website en service te optimaliseren Lees meer