icoon telefoon header_ icoon facebook icoon instagram icoon pinterest

Ik ben vertrokken… en jouw website bezoekers ook?⁠

Vandaag wil ik het met je hebben over het bouncepercentage van je websitepagina’s. Het bouncepercentage is strikt genomen: het aantal sessies die een websitebezoeker doet gedeeld door alle sessies op je website.⁠

Praktisch betekent dit dat een websitebezoeker slechts één pagina bekijkt en dan weer je website verlaat.⁠

Waarom websitebezoekers dat doen?⁠

  • Omdat de informatie die jij hen hebt gegeven voldoende was en antwoord gaf op hun vraag.⁠
  • Omdat ze niet hebben gevonden wat ze zochten en daardoor je website weg hebben geklikt.⁠
  • Jouw website hen niet beviel of genoeg aansprak en ze daarom hebben weggeklikt.⁠

Dat ze hebben weggeklikt is zeker en het is aan jou de vraag wat mogelijke redenen kunnen zijn. Wanneer het bouncepercentage heel hoog is, dan is het raadzaam om de betreffende pagina eens goed te bekijken om te kijken wat er mis gaat op die pagina. Probeer je in te leven in jouw lievelingsklant: wat zou jouw klant van deze e-mail vinden?⁠

En wat is dan een goed bouncepercentage?⁠

Dat ligt een beetje aan je website en wat voor soort website dat is. Bij blogs komt het vaak voor dat mensen 1 artikel lezen en dan wegklikken, dan is het bouncepercentage dus hoger. Bij een webshop zijn mensen bewuster aan het kijken naar een product om te kopen, waardoor het bouncepercentage dus lager zou kunnen uitvallen.⁠

Je kunt ongeveer het volgende aanhouden qua gemiddelde bouncepercentages:⁠

  • Alle websites: 30 – 50%⁠
  • Blogs: 40 – 60%⁠
  • Webshops: 20 – 40%⁠
  • Diensten: 10 – 30%⁠

En waar vind je dit bouncepercentage? In Google Analytics. Daarvoor moet je wel je website hebben gekoppeld aan deze statistiekentool.⁠

Ik ben benieuwd… vertrekken jouw websitebezoekers snel van je website of weet jij ze te boeien en vast te houden? 

XoXo Manuela⁠