Ben je bekend met het Know-Like-Trust model? Het is een bekend marketingmodel dat eigenlijk op elke onderneming toe te passen is. Dus ook op jouw onderneming! Mensen kopen iets van je zodra ze de Know-Like-Trust funnel door zijn gegaan. De eerste is Know: mensen moeten weten dat je bestaat en dat je een oplossing voor hun probleem hebt.

Know

Hoe je ervoor zorgt dat mensen je leren kennen? Door zichtbaar te zijn! En dat is zichtbaar zijn op allerlei manieren: vindbaar zijn in Google, aanwezig zijn op social media, netwerkborrels afgaan, nieuwsbrieven schrijven en andere vormen van zichtbaarheid. Laat mensen kennis met je maken en val op door je verhaal te vertellen!

Like

Mensen weten wie je bent en wat je doet. Nu is het noodzaak dat mensen je ook leuk gaan vinden, zodat ze uiteindelijk jou de aankoop gunnen. En eigenlijk houdt niemand van meelopers, dus om leuk gevonden te worden moet je 100% jezelf zijn. Laat zien waar je voor staat en waar je in gelooft. Laat zien dat je echt weet waar je het over hebt door waarde te delen. De mensen die je leuk vinden ga je daarmee aantrekken en de mensen die je niet leuk vinden stoot je daarmee af. En dat is helemaal oké, want dat zijn niet je ideale klanten.

Trust

En dan komt de mooiste fase: mensen vertrouwen je. Ze weten dat je waarde biedt, dat je weet waar je het over hebt en nog beter: ze gunnen je de aankoop. Dit vertrouwen creëer je door te laten zien dat er ook anderen zijn die fan van je zijn. Deel reviews van tevreden klanten, laat zien waar je mee bezig bent, laat zien dat je cursussen volgt en dat je druk bezig bent met jouw onderneming. Langzaamaan bouw je dan het vertrouwen op bij je klant.

En dan is het zover: je klant is bereid om een aankoop te doen!  Dit is pas het moment dat je jouw klant iets kunt gaan verkopen. Het moment dat je kunt gaan praten over het stylingstraject dat je aanbiedt of dat dit ene haarproduct écht een wondermiddel is voor de krullen van de klant. Ze vertrouwen je en de kans dat zij op aankoop overgaan is erg groot.

Probeer eens te kijken naar hoe het Know-Like-Trust in jouw onderneming terug komt. Doe je genoeg aan je zichtbaarheid en vindbaarheid? Laat je jezelf genoeg zien en geef je mensen genoeg redenen om je leuk of niet leuk te vinden? En heb je genoeg bewijsmateriaal zodat klanten je gaan vertrouwen?

Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, drop je vraag in de gratis Facebookgroep speciaal voor jou en je collega ondernemers uit de beauty-, fashion of lifestyle branche.