Ga vandaag nog aan de slag met reviews als je die nog niet op je website hebt staan. Hoe? Door erom te vragen! Een tevreden klant vindt het geen probleem om even vijf minuten vrij te maken om jou te helpen, jij hebt hem of haar toch ook geholpen? 

Stel vragen aan je klant

Hoe je de beste reviews creëert is door vragen te stellen. Zo ga je echt de diepte in! Je kunt je klanten vragen om zelf iets te schrijven, maar ik ben fan van een andere manier. Ga zelf een aanbeveling schrijven naar aanleiding van een gesprek dat je met je klant hebt. Zo kom je namelijk ook tot fantastische quotes die emotie oproepen.

Door een klant een aantal vragen te stellen, is de klant er maar maximaal vijf minuten aan kwijt en jij hebt de antwoorden die je wilt om er een fantastische review van te schrijven. Een win-win situatie dus. Hieronder heb ik een aantal vragen die je kunt gebruiken. Wellicht is niet alles op jouw salon van toepassing, dus pak eruit wat voor jou werkt.

  1. Waar worstelde je mee, of wat is de reden dat je mijn hulp hebt gevraagd of naar mijn salon bent gekomen?
  2. Wat waren je verwachtingen van mij of van mijn behandelingen?
  3. Wat heb je eraan gehad?
  4. Wat waren de directe resultaten van het gebruik van mijn hulp of de producten?
  5. Wat zou het kosten, of welk verlies of schade zou er zijn ontstaan als je niet had geïnvesteerd om je probleem op te lossen?
  6. Was het de investering waard?
  7. Hoe voel je je na mijn hulp of na het gebruik van mijn producten?
  8. Heb je nog getwijfeld aan het begin om mijn hulp te vragen of mijn producten te kopen?
  9. Waarom wilde je graag mijn hulp of mijn producten gebruiken?
  10. Hoe zou je mij of mijn salon omschrijven aan iemand die mij niet kent?
  11. Heb je nog tips voor me of wil je nog iets toevoegen?

Stel deze vragen aan je klant onder het genot van een kopje thee en neem het gesprek op of schrijf de antwoorden op. Het is fijner om het op te nemen, omdat je zo volledige aandacht houdt voor de klant en kunt reageren op de antwoorden. Daarnaast kun je bij het uitschrijven van de opname ook de quotes eruit halen die de klant aangeeft. Dit is gemakkelijker om achteraf te doen, omdat je dan beter weet welke elementen interessant zijn.

Maak slim gebruik van reviews

Je hebt een aantal mooie reviews verzameld. Wat doe je dan? Stuur het tekstje door naar jouw klant en vraag of je klant het als een review wil zetten op Facebook of op Google. Mijn advies is om te sturen op Google, want zo kom je sneller boven in de zoekresultaten omdat jij meer reviews hebt dan jouw concurrenten. Vergeet niet om ook een linkje mee te sturen naar jouw pagina’s, maak het zo makkelijk mogelijk voor je klant.

Als de reviews eenmaal zijn geplaatst door je klanten, dan kun je er gebruik van maken. Zorg dat de reviews op je website komen te staan zodat websitebezoekers zien dat jij gevalideerde reviews hebt. Wanneer je regelmatig aanbevelingen krijgt, is het slim om ook de datum erbij te zetten zodat te zien is dat je elke maand wel een aanbeveling krijgt.

Deel alle reviews ook minimaal één keer op social media. Giet de review in een social media template en voeg eventueel voor- en na foto’s aan toe voor een maximaal effect. Wanneer de klant het leuk vindt, kun je de klant ook taggen zodat de klant het ook kan reposten. Stuur altijd na plaatsing ook een berichtje naar je klant dat je de review hebt geplaatst met link. Mocht je de klant niet getagd hebben, misschien dat ze dan alsnog het bericht delen.

Koppel reviews altijd aan een actie

Wanneer je dan een bericht hebt gedeeld met daarin een review, koppel er dan altijd een actie aan. Ook op je website geldt, zet onder de reviews altijd een call to action. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “Ook geïnteresseerd in deze behandeling? Boek nu een intakegesprek!”. Websitebezoekers en volgers zijn onder de indruk van een aanbeveling en dan moet je gelijk het aanbod delen om ze te overtuigen om ook daadwerkelijk een afspraak te maken. Maak het zo laagdrempelig mogelijk. Neem een (potentiële) klant altijd aan de hand mee naar de volgende actie.

Neem het verzamelen van reviews serieus. Het is voor jou zelf ook hetgeen waar je het eerst naar kijkt wanneer je een vakantie boekt, een nieuwe wasmachine koopt of kijkt waar je uit eten wil gaan. Ook voor jouw salon zijn reviews van levensbelang. Heel veel succes met het verzamelen van fantastische reviews voor je salon! 

 

*Dit artikel verscheen eerder in mei 2021 in de Beauty Professional*