No Spend November: mijn marketing bespaartips

Vrijdag 1 november 2019

Hi beste lezer,

Zoals je misschien wel hebt gezien op social media start ik vandaag met No Spend November. Een initiatief dat in Amerika al heel bekend is, maar waar ik een aantal jaren geleden op stuitte toen The Happy Financial ermee begon.

Het gaat erom dat je in november zo min mogelijk geld uitgeeft en je bewust wordt van je uitgavenpatroon. Zo geef je natuurlijk wel geld uit aan je boodschappen, je huur en ander noodzakelijk kwaad. Het is de uitdaging om juist geen geld uit te geven aan impulsaankopen zoals een shirtje in de sale of geld uit te geven in restaurants en koffietentjes, wanneer je jouw familie of vrienden ook bij je thuis kunt uitnodigen.

Waarom november? De decembermaand die volgt op november is al duur genoeg met alle feestdagen en daarom dat november een mooi moment is om geld te besparen dat je voor de decembermaand goed kunt gebruiken.

Ik doe mee omdat ik graag me bewuster wil worden van mijn uitgavenpatroon. Zo heb ik de afgelopen maanden weinig mensen over de vloer gehad, omdat ik altijd uit eten ging of buiten de deur koffie ging drinken. Dat moet anders! Het geld dat ik bespaar kan ik mooi gebruiken voor mijn vakantie naar Cuba in december. Dat is een mooi doel dat het makkelijker maakt om te besparen!

Op het gebied van marketing valt er natuurlijk ook geld – maar ook tijd – te besparen wanneer je de juiste processen en systemen inzet die voor jou gaan werken. Ik deel graag mijn tips met je. Wie weet kan jij ook nog wat besparen!

Social media
Op het gebied van social media kun je jezelf heel wat tijd besparen wanneer je met systemen werkt om je processen te vergemakkelijken. En het leuke is: heel veel van deze tools die dit aanbieden, zijn ook gratis! Hieronder deel ik een aantal van mijn favorieten.

  • Later: een tool waar jij je social media posts automatisch mee kan inplannen. Ik gebruik het zelf voor Instagram en ben helemaal fan. Niet alleen kun je je posts automatisch inplannen, je ziet ook hoe jouw Instagramfeed eruit gaat zien en je kunt eenvoudig je veelgebruikte hashtags opslaan en elke post opnieuw gebruiken.

  • Linktree: wanneer je Instagram gebruikt, ben je gebonden aan één websitelink: de link in je Instagram Biografie. Ontzettend vervelend, want als je veel social media berichten deelt over de blogartikelen die je hebt geschreven dan kun je maar naar één link verwijzen: de link in bio. Om jouw leven makkelijker te maken ,zodat je niet continu dat linkje in je Biografie hoeft te veranderen, zijn er tools zoals Linkinbio en Linktree. Ik ben fan van Linktree. Je maakt met Linktree een pagina van met meerdere knoppen waarin je kunt verwijzen naar diverse pagina’s op je website. Deze pagina deel je in de link in bio. De gratis versie maakt het niet mogelijk om het te stijlen naar jouw eigen huisstijl, maar je kunt natuurlijk Linktree ook gebruiken als voorbeeld en op je eigen website een linkje maken dat erop lijkt. Zo ben je helemaal goed en slim bezig!

  • Reports+: voor de lezers die het erg interessant vinden wie er van hun volgers hen is gaan ontvolgen, is er Reports+. Tegenwoordig kun je via Instagram Statistieken zien hoeveel mensen je zijn gaan ontvolgen en hoeveel mensen je zijn gaan volgen, maar met Reports+ zie je ook wie je is gaan ontvolgen. Wanneer er veel van je ideale klanten je gaan ontvolgen dan weet je dat je content niet meer aansprekend is en je iets moet gaan veranderen.

  • Canva: De meeste kennen deze fantastische tool al. Het is een eenvoudige Photoshop tool: oftewel je kan er alles in maken wat je wil. Canva biedt allemaal mooie templates, iconen en foto’s aan die je gratis kunt gebruiken. Zo kan je niet alleen de mooiste social media afbeeldingen of Instagram Stories maken, maar ook mooie ebooks, presentaties, visitekaartjes en flyers opmaken.

Processen
Wat je ook ontzettend veel tijd – en daarmee geld – gaat besparen, is wanneer je goed gaat kijken naar je processen. Schrijf eens op welke stappen je onderneemt om een social media post in te plannen bijvoorbeeld. Of als je een nieuwe websitepagina gaat maken of een nieuwsbrief gaat versturen. Schrijf uit welke stappen je onderneemt en je staat versteld over welke tussenstappen je soms neemt die niet nodig zijn of versimpeld kunnen worden. Ik werd meer dan eens verrast toen ik mijn processen uitschreef over wat er slimmer kon. Anderzijds heb ik nu een VA en zij kan aan de hand van de processen haar werk gaan doen en dat scheelt veel inwerktijd. De processen zijn dus niet alleen voor jezelf handig, maar zijn er ook voor als je een nieuw teamlid aanneemt of iemand inhuurt.

Om het leven een stuk inzichtelijker te maken, maak ik zelf gebruik van Asana waar ik heel erg enthousiast over ben! Asana is een online takenlijstje waar je eenvoudig deadlines aan vast kunt hangen en zelfs met een team erin kan werken. Zo kun je bestanden aan een taak vasthangen, reacties plaatsen en meer. Mijn favoriet is om het op kalendermodus te zetten, zodat ik kan zien welke dingen ik sowieso moet doen op een dag. Samen met mijn VA werk ik in Asana en dat werk echt top!

Soms is investeren wel goed
Eigenlijk is 70 tot 80% van alle marketingkennis gratis beschikbaar op het internet. Als je zoekt op een onderwerp of vraagstuk waar je meer over wilt weten dan ga je de informatie vinden die je zoekt. Je moet alleen de tijd hebben om die kennis op te zoeken en door te lezen. Dat is ook iets wat ik mijn klanten vertel: 70% van wat ik weet kun je ergens gratis op het internet vinden. Het is alleen overal verspreid op het internet in ebooks, video’s en blogartikelen en het kost heel wat tijd om alles te weten wat ik op dit moment weet.

Klanten kiezen er dan voor om te investeren in mijn kennis, omdat ze zelf niet de tijd of het geduld hebben om die kennis zelf op te doen of op te zoeken. Ze hebben liever dat ik het hen vertel vanuit mijn expertise. Soms is het dus beter om te investeren in marketing, omdat het jou veel tijd en geld zal besparen dan wanneer je het zelf doet.

Nu ben ik wel benieuwd… heb jij toe nog bespaartips op het gebied van marketing of ondernemen? Dit zijn de tips die bij mij deze week opkwamen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer tips. Heb je leuke tips? Deel ze met me in een reactie op deze e-mail.

Een heel fijn weekend toegewenst en tot volgende week!

XoXo Manuela

 

Wil jij de volgende Marketing Gossip ook ontvangen? Schrijf je hier in voor de wekelijkse Marketing Gossip!

Deze artikelen schreef ik ook