Wat heb jij liever: een product dat echt speciaal voor jou gemaakt lijkt te zijn of een dertien in een dozijn product van de dichtstbijzijnde winkel dat niet helemaal aan je eisen voldoet? Hoogstwaarschijnlijk kies je voor het eerste product omdat jij je aangesproken voelt. Het lijkt voor jou bestemd te zijn en daardoor ben je eerder geneigd om het (vaak duurdere) product dat je meer aanspreekt aan te schaffen. En zo werkt het ook met de klanten in jouw salon, wie spreek jij aan?
Veel mensen durven niet te kiezen. Keuzestress is een waar fenomeen en het zorgt ervoor dat je jezelf letterlijk vertraagt in je eigen business. Zo durven kappers vaak niet te kiezen voor een ideale klant, of lievelingsklant zoals ik het zelf graag noem. Ze richten zich op ‘iedereen in ons dorp, zowel mannen, vrouwen als kinderen’ of weten dondersgoed wie ze het liefst in de stoel hebben, maar durven hier nog niet helemaal voor te gaan.
Keuzestress dus. En het woord zegt het al: het levert enkel en alleen stress op. Want wees eens eerlijk, hoeveel van je huidige klanten heb je er liever niet meer bij? Klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, nooit tevreden zijn of continu roddelen over anderen in je zaak? Dit zijn klanten die je nu ook nog aanspreekt, omdat je je niet op één specifieke klant wil focussen. En dat geeft stress.
Je weet hoogstwaarschijnlijk heel goed wie je lievelingsklanten zijn. Bekijk ze eens objectief. Wat maakt deze lievelingsklanten nu zo fijn? Is het omdat ze graag betalen voor hun nieuwe kapsel en de waarde inzien van jouw expertise? Is het omdat zij allemaal krullen hebben en jij gek bent op krullen knippen? Of zijn het allemaal drukke zakenmannen en -vrouwen die een kappersbezoek zien als een moment van rust en graag helemaal in de watten willen worden gelegd? Schrijf op wat jouw lievelingsklanten voor overeenkomsten hebben.
Dit zijn de klanten die je wilt aantrekken, want deze klanten zijn simpelweg het leukst. Dan gaan we kijken naar hoe jij jezelf laat zien en hoe je communiceert. Heb jij het er altijd over dat iedereen welkom bij je is, zelfs de allerkleinsten? Grote kans dat de drukke zakenvrouw daar niet al te vrolijk van wordt. Of heb je het vaak alleen maar over het knippen en kleuren van haar en staan er op jouw Instagram alleen maar kapsels van dames met steil haar? Ook daar ga je de krullenbollen niet mee aantrekken. Wees je bewust van wat je naar buiten brengt en wat voor effect dit heeft op hoe mensen jouw zaak zien.
Het kiezen van een ideale klant, oftewel lievelingsklant, heeft veel meer impact dan puur en alleen weten op wie jij je wilt focussen. Je communicatie wordt leuker en andere keuzes maken wordt makkelijker. Richt jij je echt alleen op de mensen die naar de sportschool komen waar jouw kapperszaak in is gevestigd? Dan hoef je niet te adverteren in huis-aan-huis-bladen, maar dan zorg je juist voor een fijne samenwerking met de sportschool. Het kiezen waar je je geld insteekt wordt zo veel logischer.
En nog een bijkomend voordeel: mensen betalen graag voor jouw expertise en wat jij hen kan bieden. Alleen moet je hier dan wel héél duidelijk in zijn! Succesvolle zakenvrouwen betalen graag voor een frisse en gekleurde coupe om de 8 weken, waarbij de behandeling ook nog eens als ‘me time’ voelt. Hetzelfde geldt voor vrouwen met lastige krullen. Die betalen graag meer voor een kapper die hun krullen echt weet te temmen!
Kiezen voor je lievelingsklant is dus niet alleen voor jou belangrijk: minder stress en meer geld, maar ook je klant wordt er beter van. Zij weten je sneller te vinden omdat je bekend gaat staan als ‘een plek waar je écht tot ontspanning komt en ook nog prachtig haar krijgt’ en zij zijn ook super tevreden over jou. Win-win dus wanneer je durft te kiezen voor jouw lievelingsklant!
*Dit artikel verscheen eerder al in het vakblad Top Hair*
28 juni 2021
Concurrenten. Er wordt al jaren veel over concurrentie geschreven en het kan dan ook niet anders dan dat het mede door deze artikelen een negatieve associatie heeft gekregen. Maar is …
3 juni 2021
Ga vandaag nog aan de slag met reviews als je die nog niet op je website hebt staan. Hoe? Door erom te vragen! Een tevreden klant vindt het geen probleem …
12 mei 2021
Je hebt vast wel eens iets aangeschaft of bent iets gaan doen, omdat je eerste indruk heel goed was. Of je uiteindelijk ook blij was met de koop is een …
XoXo Marketing gebruikt cookies om de website en service te optimaliseren Lees meer