icoon telefoon header_ icoon facebook icoon instagram icoon pinterest

Start met het einde in je hoofd

Hi beste lezer,

Je hebt misschien wel gezien dat ik van de week mijn December Adventskalender lanceerde op mijn social media-kanalen.

December is namelijk de maand van cadeautjes en ik ben gek op cadeautjes geven. Vandaar dat ik in december een maand lang elke dag een cadeau weg ga geven in mijn Adventskalender. Elke dag een concrete marketingtip en na 31 dagen heb je iedere stap van een marketingstrategie doorlopen. Hier kun je je inschrijven voor de December Adventskalender.

Voor jullie – mijn Marketing Insiders – wil ik een boekje open doen wáárom ik dit ga doen. Niet alleen vind ik het ontzettend leuk om zoiets te verzinnen en dan helemaal los te gaan met marketingtips, maar het dient natuurlijk ook een hoger doel. En het is noodzakelijk dat je altijd bij het doel begint en dan pas naar het middel toewerkt: de Adventskalender.

Hoe ik dit doe?

Ik zit al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een membership te lanceren en in januari 2020 ga ik dit daadwerkelijk doen. Ik wil er nog niet al te veel over kwijt, maar ik wilde graag een terugkerende stok achter de deur voor de ondernemers zijn die zelf aan de gang willen met hun marketing, maar soms de know how niet weten.

Om het membership succesvol te lanceren in januari 2020 is het mijn doel om minstens 10 ondernemers in het membership te krijgen. Dan is het natuurlijk bekijken hoé ik aan die 10 members ga komen.

Ik had het idee van de December Adventskalender al een tijdje in mijn hoofd en dit bleek de beste manier om mensen warm te maken voor het membership. Waarom? Omdat deze potentiële klanten maar liefst 31 dagen elke dag iets van mij horen, lezen of zien. Zo bouw je sneller en een betere band op en het is vanuit de ontvangers ook een commitment naar mij toe om elke dag mijn e-mails te lezen.

Na 31 dagen stopt dit, maar ze zijn zo gewend om iets van mij te horen en met mij te kunnen sparren dat ze dit beginnen te missen. Na een paar dagen ‘stilte’ laat ik dan ook weer van me horen en heb ik over het membership. Een aantal van hen zijn dan zo enthousiast dat ze gelijk instappen, omdat ze weten welke waarde ik kan bieden en welke kennis ik heb.

Dat is een feit. Dan komt het lastige: hoeveel mensen gaan vanuit de Adventskalender in het membership?

Dat wordt terugrekenen. Ik heb nog nooit zoiets gedaan dus ik werk met percentages waarvan ik denk dat ze goed zijn, maar misschien vallen ze mee of tegen, dat weet ik pas na de lancering van het membership.

Ik weet dat ik 10 mensen in het membership wil hebben. Ik gok dat ongeveer 10% van alle ondernemers die alle 31 tips hebben gekregen, zich inschrijven voor het membership. Ik heb dan al 100 mensen nodig in de Adventskalender. Natuurlijk zijn er altijd mensen die zich na een aantal dagen uitschrijven of een ongeldig e-mailadres hebben opgegeven. Ik gok dat 40% van alle inschrijvingen daadwerkelijk alle 31 e-mails ontvangen. Ik heb dan minimaal 250 inschrijvingen nodig voor mijn Adventskalender.

Met mijn schattingen van percentages weet ik dat er minimaal 250 inschrijvingen nodig zijn om de 10 members uit de Adventskalender te halen. Op basis daarvan kun je nog verder gaan, namelijk inschatten hoeveel inschrijvingen je kan behalen met je organische bereik (mailings en social media). Zo weet je ook hoeveel mensen je nog moet binnenhalen via je advertenties. En als je dan ook nog weet hoeveel een inschrijving ongeveer kost aan advertentiekosten, kun je ook nog eens uitrekenen welke kosten je hier in totaal aan hebt.

Je kunt dus een heleboel van tevoren voorbereiden en lukraak zeggen: ‘ik hoop dat er 10 members uitkomen’, gaat dus niet op. Je kunt het echt gaan uitrekenen waar je mee moet beginnen als je een bepaald doel van verkopen hebt bepaald.

Heb jij er weleens op die manier naar gekeken of hoopte je altijd op een bepaald resultaat?

Ik hoop dat je weer een stukje wijzer bent geworden en het lijkt me leuk als je mee doet met de December Adventskalender. Dan ga ik lekker met cadeautjes (marketingtips) strooien! 🤶

Voor nu een hele fijne dag gewenst en prettig weekend!

XoXo Manuela

Wil jij de volgende Marketing Gossip ook ontvangen? Schrijf je hier in voor de wekelijkse Marketing Gossip!