Voordat je begint met adverteren op instagram of facebook, is het van belang dat je de Facebook Pixel nu installeert.

Wat is de facebook pixel? Het is eigenlijk een klein stukje code dat je op je website installeert. Waardoor Facebook met jouw website kan communiceren, en andersom. Waardoor Facebook jouw website bezoekers kan uitlezen. En daar bepaalde element van kan gebruiken.

Wil je bijvoorbeeld een advertentie maken voor een specifiek product? Dan kun je jouw advertentie laten zien aan alle mensen die die specifieke product pagina hebben gezien. Facebook leest namelijk uit welke mensen op die pagina zijn geweest sinds jij die Facebook Pixel erop hebt staan.

Deze doelgroep is veel warmer, omdat ze jouw product al eens hebben gezien, dan iemand die nog nooit van jou product heeft gehoord. Het is dus is heel slim om te adverteren met dit soort doelgroepen.

Wat je ook kunt doen is een vergelijkbare doelgroep maken. Hierbij kijkt Facebook naar jouw website bezoekers en bepaalde eigenschappen die zij hebben. En daar maken ze een vergelijkbare doelgroep van. En dit is natuurlijk heel relevant, want
dit zijn eigenschappen van jouw doelgroep, van mensen die al eens bij jou hebben gekocht. Die dan opnieuw worden ingeschakeld voor een nieuwe doelgroep.

Ook kun je vergelijkbare doelgroep aanmaken dankzij deze Facebook Pixel. Bijvoorbeeld een doelgroep die leidt op je huidige website bezoekers. En dit is ontzettend waardevol, want deze vergelijkbare doelgroep loopt waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan als je huidige website bezoekers.

De Facebook Pixel stelt je ook in staat om bepaalde conversies in te richten. Zoals het starten van een betaalproces, het toevoegen aan een winkelmandje, maar ook het achterlaten van het winkelmandje. En op deze conversies kun je als retentie weer optimaliseren, zodat die op deze conversie gaan draaien.

Dit betekent dat je bijvoorbeeld een pro-versie kan instellen zoals het achterlaten van een winkelmandje… En dat alle mensen die een winkelmandje hebben achtergelaten op jouw website met daarin nog producten, dat zij deze product weer zien in een advertentie. Heel waardevol dus.

En hoe stel je deze facebook pixel nou in? Dat is heel simpel: het is een klein stukje code dat je zelf in je website zet, of je geeft aan je website bouwer. Facebook geeft ook een aantal tips om dit makkelijk te kunnen doen.

Ook als je over een half jaar pas wilt gaan adverteren, is het super raadzaam om hem nu alvast te installeren. Zodat Facebook gegevens kan verzamelen.

Heb je nog andere vragen over facebook adverteren? Laat dan een reactie achter of stuur mij een e-mail op info@xoxomarketing.nl