icoon telefoon header_ icoon facebook icoon instagram icoon pinterest

Wat je huid reinigen en marketing gemeen hebben

Hi beste lezer,

Dit is de allereerste Marketing Gossip ooit en dat doet me denken aan eerste keren, of beter gezegd eerste stappen. De eerste stap is over het algemeen altijd de belangrijkste stap om verder te komen. Zo heb je de eerste stap gezet voor je bedrijf door naar de KvK te gaan, weet je vast nog wel je allereerste klant ooit en kan je als de dag van vandaag jouw alleerste betaalde factuur herinneren. Uiteindelijk hebben deze eerste stappen naar veel moois voor jouw bedrijf geleid.

Ook in veel stappenplannen is de eerste stap het belangrijkste, vaak omdat je dan een begin maakt aan iets, maar vaak ook omdat je die eerste stap beter niet kunt overslaan. Voor de beauty ondernemers is dit een hele belangrijke: je huid reinigen. Dit wordt altijd gezegd tegen de ‘leken’ en dit moeten we ook altijd blijven herhalen, omdat het toch nog zo vaak vergeten wordt.

Wanneer je niet je huid reinigt voordat je een crème aanbrengt, dan heeft het verzorgen van je huid weinig zin. Het is alsof je je auto in de was zet, zonder je auto eerst gewassen te hebben. Dat heeft ook niet zoveel zin. Gedurende de dag wordt je huid vies door alles wat er allemaal in de lucht zweeft. Zo zweet je bijvoorbeeld en breng je make-up aan. Wanneer jij je huid dan niet gaat reinigen, dan hebben de crèmes natuurlijk weinig zin. Sterker nog, je wrijft de viezigheid nog even extra op de huid en dat wil je natuurlijk niet! 😱

En zo is het nou ook als je niet van tevoren duidelijk kiest voor jouw ideale klant.

Je kan de meest fantastische marketingcampagnes bedenken, maar als je niet duidelijk voor ogen hebt voor wie je het doet, sla je de plank gigantisch mis. Je kent vast de uitspraak wel “Als je tegen iedereen praat, dan praat je tegen niemand”.

Die uitspraak is er niet voor niets. Stel dat je deze belangrijkste stap overslaat en je direct doorgaat naar de zogeheten ‘crèmes’ – oftewel jouw marketingmiddelen. Dan ga je communiceren met een boodschap die niet afgestemd is op jouw ideale klant.

Kortom, je doet maar wat. 🤷

En door maar wat te doen, spreek je niet de klant aan die je wilt hebben. Die de waarde inziet van jouw producten of diensten. Een klant waar jij niet happy van wordt. Dat gebeurt er als je de ‘reiniging’ overslaat. Niet helder hebben voor wie je het eigenlijk doet.

Want laten we wel wezen, doordat je weet voor wié je het doet, weet je ook beter wát je moet doen. Je weet wáár je je moet bevinden, want je kunt je beter inleven in je ideale klant, en je weet wát je moet gaan vertellen.

Het belang van die ideale klant had je namelijk vast wel eens gehoord. En dat het belangrijk is om ervoor te kiezen ook wel. Maar doordat ik de vergelijking maak met het reinigen van je huid en dat dit de meest belangrijke stap is in je marketingstrategie zorgt er hopelijk voor dat het beter bij je landt.

Dat je nu nog beter begrijpt waarom het zo belangrijk is.

En zo ja, dan weet je ook waarom het zo belangrijk voor mij is geweest om duidelijk te kiezen voor een ideale klant. Want nu weet ik hoe ik marketing leuker en begrijpelijker kan maken voor mijn ideale klant door juist dit soort kleine vergelijkingen te doen.

Ik hoop dat het nu beter bij je landt en dat je een moment gaat inplannen om echt helder op te schrijven wie jouw ideale klant is, mocht je dit nog niet hebben gedaan.

Want jouw ideale klant? Die vormt de basis voor je hele marketing. Zonder ben je niets, alsof je je huid verzorgt zonder je huid eerst te reinigen.


You know you want to get to know me,

XOXO Manuela

 

Wil jij de volgende Marketing Gossip ook ontvangen? Schrijf je hier in voor de wekelijkse Marketing Gossip!