Sinds kort is er een nieuwe term in de beautybranche op het gebied van marketing: skinfluencers. Skinfluencers zijn influencers op het gebied van skin, oftewel personen die actief zijn op social media of blog om meer te vertellen over de huid. Dit zijn niet de typische beauty influencers die je misschien al kent, nee – er is een nieuwe groep influencers opgestaan. Skinfluencers zijn namelijk huidexperts, denk aan huidtherapeuten, beauty specialisten en dermatologen. Zij zien dat er zoveel mensen nog zo onbekend zijn over het belang van goede huidverzorging dat zij zelf hier actief over vertellen.
Skinfluencers zijn dus met name professionele beauty specialisten die vertellen over het belang van huidverzorging, zij adresseren huidproblemen en vertellen meer over de diverse skincare producten. De meeste skinfluencers zijn gestart omdat ze zagen dat er zoveel verkeerde merken worden aangeraden door beauty bloggers op het gebied van ingrediënten en huidverbetering, dat zij zelf de influencerrol hebben gepakt. Vanuit hun expertise kunnen zij natuurlijk alles vertellen over ingrediënten en wat deze met de huid doen. In de dingen die zij delen maken zij deze kennis beschikbaar voor het grote publiek in makkelijke taal. Zo blijft het toegankelijk voor iedereen!
De meeste skinfluencers – van wat ik zo zie van de buitenkant – hebben geen verdienmodel wat betreft influenceropdrachten. Zij prijzen producten aan of vertellen meer over specifieke huidonderwerpen omdat ze hier zelf in geloven of aandacht aan willen besteden. Hun expertise en hun rol van autoriteit is hen heilig en dit willen ze niet in gevaar brengen door dit soort samenwerkingen aan te gaan. Wellicht dat er soms wel samen wordt gewerkt met andere skincare merken, maar ik heb het in ieder geval nog nooit zo opvallend voorbij zien komen. De skinfluencers delen hun expertise vanuit een soort plichtsbesef dat ze meer mensen moeten informeren en van educatie moeten voorzien. De grote cosmeticamerken zijn namelijk niet altijd even eerlijk volgens hen. Wel is het vaak zo dat de skinfluencers zelf een eigen huidpraktijk of salon hebben waar ze promotie voor maken. Of misschien hebben zij zelf een webshop waar alleen maar producten in staan die deze skinfluencers aanraden en heilig in geloven.
Inmiddels poppen steeds meer skinfluencers op mijn scherm, maar ik ben fan van drie skinfluencers en ik volg hen dan ook op de voet. Hierbij drie bekende skinfluencers op een rij!
Vivian is een huidtherapeut die ik al een aantal jaren volg en ik waardeer in haar dat zij altijd zo open en eerlijk is. Zo stelt ze zich heel kwetsbaar op aangezien zij vroeger ook acne had en ook nog weleens met een flinke ontsteking kampt. Zij laat haar huid dan ook met regelmaat zonder filter (of make-up) zien om de volgers ook te doen laten inzien dat zij ook huidproblemen ervaart. Als je namelijk even snel langs de foto’s op haar Instagramaccount @vivianheemskerk scrolt, dan zie je een mooi stralend huidje. Naast deze kwetsbaarheid deelt Vivian heel veel over de diverse huidproblemen en ingrediënten. Zij was in het najaar van 2020 een van de eerste die het onderwerp Maskne aansneed en hier aandacht voor vroeg. Vivian heeft haar eigen huidpraktijk en webshop Vive Huidtherapie waar zij de producten verkoopt die ze zorgvuldig heeft geselecteerd en uitgekozen. Vivian gaat weleens samenwerkingen aan met andere bedrijven en deelt dan ook altijd dat zij producten test. Pas daarna deelt ze haar mening over het product en beveelt zij het aan. Bijvoorbeeld supplementen of haarolie, producten die wel verwant zijn aan haar eigen expertise.
Ik waardeer Luus enorm om haar grote kennis als huidtherapeut, maar vooral om haar directheid en humor. In haar Instagram Stories deelt ze vaak met een sarcastische twist producten die claimen van alles te doen, maar juíst het tegenovergestelde doen. Ik vind het heel bijzonder hoe ze zo duidelijk en concreet kan maken waarom bepaalde producten totaal niet aan te raden zijn. Op Instagram deelt ze wekelijks een cosmeticamerk dat ze écht afraad en op haar website SPROET staan producten die zij wel zou aanraden. Dit doet zij allemaal kosteloos, omdat ze zelf al haar hele leven kampt met huidproblemen. Dit komt doordat zij te vroeg was geboren zonder ontwikkelde huid. SPROET is goudeerlijk, er voor iedereen en bovendien werkt ze zonder concreet verdienmodel. Al haar adviezen zijn gratis en dit doet zij echt vanuit haar oogpunt dat er zoveel onzin wordt verteld door beauty merken dat zij nu juist de goudeerlijke waarheid wil vertellen.
Fleur heb ik onlangs pas ontdekt, maar wat is ze leuk! Fleur is huidtherapeut in opleiding en communiceert – zoals ze zelf ook zo mooi in haar Instagram Biografie @fleurskinfoodie heeft staan – als je beste vriendin op het gebied van skincare. Zij deelt ontzettend veel waardevolle informatie over de invloed van diverse ingrediënten op de huid en legt ook uit hoe voeding een rol speelt. Ze benoemt het belang van de huid op de juiste wijze reinigen en legt in Jip en Janneke taal uit hoe de huid is opgebouwd en wat de impact van diverse producten kan zijn. Naast informatie over huid, deelt Fleur ook veel over haar eigen leven waardoor ze zich echt als een online vriendin positioneert. Fleur heeft (nog) geen eigen praktijk waardoor ze onafhankelijk is in haar productadviezen. Wel doet ze af en toe samenwerkingen met merken die dichtbij haar expertise liggen zoals een samenwerking met KitchenAid om gezonde smoothies en sapjes te maken. Soms doet zij ook samenwerkingen met skincare merken maar alleen als ze 100% achter deze merken staat.
Dit zijn mijn favorieten om te volgen, maar inmiddels komen er steeds meer skinfluencers bij. Een fijne ontwikkeling want er bestaat nog zoveel onduidelijkheid over de huid! Meer lezen over influencers? Bekijk dit artikel over hoe je influencers effectief inzet.
26 april 2021
Veel ondernemers dromen ervan om net zo’n mooie Instagramfeed te hebben als de grote influencers. Kleurrijke foto’s die allemaal bij elkaar passen en een eenheid uitstralen. En dat is logisch, …
28 oktober 2020
De vraag die ik het meest gesteld krijg: hoe krijg ik meer Instagram volgers? In deze video geef ik je 5 tips over hoe je meer relevante Instagram volgers kan …
30 september 2020
Waarom zou je volgers van Instagram willen verwijderen? Wat zijn daar de voordelen van? Dat leg ik je uit in deze Xo Doe Je Dat! video! Waarom je volgers van …
XoXo Marketing gebruikt cookies om de website en service te optimaliseren Lees meer