Hashtags. Die gekke wafeltjes die als eerste werden gebruikt door Twitter en daarna ook zijn opmars maakte in Instagram. Hashtags maken jouw bericht beter vindbaar voor andere Instagram gebruikers. Maar welke hashtags moet je dan gebruiken om jouw bericht beter vindbaar te maken?

 

30 hashtags zijn 30 kansen op meer bereik

Bij elk Instagram bericht dat je plaatst, kun je 30 hashtags gebruiken. Dit is het absolute maximum, maar minder mag natuurlijk altijd. Het is slim om altijd wel die 30 hashtags te gebruiken, omdat elke hashtag die je gebruikt ervoor kan zorgen dat je tot 25% meer bereik hebt. Door alle 30 kansen te benutten ga je ook voor meer bereik zorgen.

 

Gebruik relevante hashtags

Er zijn miljoenen hashtags die je kunt gebruiken. Zo zijn er ook vele trends zoals #treatyoself die een aantal jaren terug gebruikt werd voor momenten om jezelf te verwennen, net zoals #cheatday voor vette snacks. Dit zijn hashtags die net als #beauty #tgif #weekend al miljoenen keren gebruikt zijn. Dit betekent, dat het lastig is om op te vallen met jouw bericht tussen deze miljoenen berichten wanneer je deze hashtag gebruikt.

Het is slimmer om hashtags te gebruiken die wel gebruikt worden en bekend zijn, maar niet al honderden duizenden keren gebruikt zijn. Hashtags met Nederlandse woorden bijvoorbeeld wanneer je toch alleen maar Nederlandse klanten hebt.

Daarnaast is het verstandig om zelf ook te zoeken op hashtags om te kijken of ze wel juist gebruikt worden. Wat voor foto’s komen er naar boven? Zoek maar eens op #kapsalon. Je zou verwachten dat je de lokale kapperszaak ziet met foto’s van mooie kapsels. Die zie je ook, maar het vette frietje met shoarmavlees overheerst. Dit soort hashtags wil je dan ook niet gebruiken voor jouw bedrijf.

 

Doe een hashtagonderzoek

Je gaat dus 30 hashtags gebruiken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Maar hoe vind je die? Door een hashtagonderzoek te doen. Met een hashtagonderzoek ga je allerlei soorten hashtags onderzoeken die jij en jouw klanten relevant vinden. Dit zijn woorden die bij jouw bedrijf passen. Daarna ga je kijken hoe vaak ze gebruikt worden en of ze op de juiste manier gebruikt worden. Uit dit onderzoek komen dan 30 of meer hashtags die jij vanaf nu kunt gaan inzetten voor jouw Instagram berichten.

En deze hashtags, kun je natuurlijk ook gebruiken in je Stories! Zo zorg je ook met je Instagram Stories dat je meer mensen bereikt. #InstagramGoals