icoon telefoon header_ icoon facebook icoon instagram icoon pinterest

Wie heb ik aan de lijn? 📞

Sinds afgelopen zomer ben ik een stuk beter geworden in ‘salesgesprekken’ of ‘hulpgesprekken’ zoals mijn voormalige business coach @tineke_zwart ze ook wel noemt. Zij heeft me echt een aantal dingen doen laten inzien, waardoor ik een stuk zelfverzekerder ben geworden tijdens zo’n telefonisch gesprek. ⚡️

Wat heb ik bijvoorbeeld geleerd?

– Dat ik echt de leiding mag gaan pakken. Door de potentiële klant echt mee te nemen in het gesprek van begin tot einde laat je je expertrol zien en dat je weet waarover je het hebt. Tevens kan je het gesprek op die manier sturen.

– Bedank mensen aan het begin van het gesprek voor hun tijd en geef duidelijk het doel van het gesprek aan.

– Stel heel veel vragen. Zo weet je beter waar de klant precies naar op zoek is en of je die klant daadwerkelijk kan helpen met jouw aanbod.

– Geef tussendoor al wat tips, zo kun je niet alleen laten zien dat je weet waarover je het hebt maar je laat ook zien dat je de klant echt wilt helpen.

– Je hoeft niet direct een ‘ja’ of ‘nee’ te hebben aan het einde van het gesprek. Spreek af dat je nog een overzichtelijke samenvattingsmail stuurt. Probeer niet te pushen, dat werkt vaak alleen maar averechts.

Waar ik altijd bang voor was, voordat ik Tineke ontmoette, was dat ik te commercieel en ‘salesy’ zou overkomen. Ik wilde niet agressief commercieel overkomen en daardoor ging het juist de andere kant op, bescheiden en ingetogen. Nu sta ik zelfverzekerder in mijn schoenen en merk ik ook dat mijn potentiële klanten dit prettig vinden en zo juist klant bij me worden. 🙏🏻