Ik ben inmiddels in vijf verschillende plekken in Cuba geweest en ik heb er een tijdje “gewoond” en overal zie ik het gebeuren. Mensen willen direct met je trouwen. Niet als in trouwen – trouwen, maar ze gaan gelijk over op de grote vraag: “Wil je sigaren kopen? Speciaal een mooie prijs voor jou amigo” Zonder ook maar eerst een gesprek met ons te beginnen, hebben ze het gelijk over wat ze te bieden hebben.

Een doosje sigaren voor maar 80 CUC (evenredig aan $ 80), een soortgelijk doosje waar je in de winkels 150 CUC voor neerlegt. Een grote investering als je kijkt naar het Cubaanse leven: een mojito kost slechts 2 CUC en voor een avondmaaltijd leg je maximaal 8CUC per persoon neer.

En dit zie je ook veel op websites of in social media posts gebeuren.

Mensen hebben het direct over wat ze te bieden hebben. De producten of diensten die ze verkopen voor prijs X. Pop-ups schieten open waarbij ze je een exclusieve korting geven van 10% als je nu meteen een product van 400 euro koopt.

Of dit werkt? Het antwoord raad je denk ik wel… NEE!

Je kunt het aanbieden van producten of diensten, zoals ook hier in de Cubaanse straten gebeurt, vergelijken met daten. Op de eerste date vraag je toch ook niet meteen of de ander met je wil trouwen?

Je moet eerst een band met diegene opbouwen. Een tijdje met diegene omgaan voordat je door hebt of je echt bij diegene past.

Zo geldt het ook voor jouw website en social media kanalen. Je kunt niet gelijk iemand overhalen om met je te trouwen en je duurste product aanbieden. Je moet iemand laten wennen aan je, wie je bent en wat je doet.

Dit doe je door je marketing in te zetten en jezelf te laten zien. Mensen raken steeds meer bekend met je en zijn na een geringe tijd klaar voor de volgende stap: een kennismakingsgesprek met je. Vanuit daar kun je verder bouwen naar een betaald product.

Het duurt even voordat je dus gelijk het grootste aan kunt bieden wat je je klanten kan geven. Dit heeft tijd nodig.

De Cubanen die daadwerkelijk sigaren verkopen op straat zijn de Cubanen die eerst een praatje met je aanknopen. Waar je vandaan komt, of het je eerste keer in Cuba is en wat je nog allemaal graag wil zien.

Dan na een tijdje vraagt hij of zij of je ook van sigaren houdt en maakt hij/zij het bruggetje naar zijn aanbod. Het wordt dus langzaam opgebouwd.

Zo zou je het ook moeten aanpakken in jouw marketing en je moet dus niet gelijk over trouwen beginnen. Dat is een te grote stap.

Wees eens eerlijk… heb jij het gelijk over de grote vraag in jouw marketing?