Zo creëer je de perfecte Instagram Biografie

Voor mij is Instagram een ontzettend belangrijk marketingkanaal, omdat ik 60% van mijn nieuwe klanten via Instagram binnenhaal. Potentiële klanten zien me ergens verschijnen, ze volgen me op Instagram en bouwen een band met me op door de Stories en posts die ik deel. Mijn Instagram profiel is hét online visitekaartje voor mijn potentiële volgers. Het moet voor hen haarscherp zijn wie ik ben, wat ik te bieden heb en of ze een ‘klik’ voelen met mij als persoon. Vandaar dat ik heel goed na heb gedacht wat ik nu in mijn Instagram Biografie neerzet. Hieronder laat ik je zien hoe je jouw Instagram Biografie nog scherper kunt neerzetten zodat je potentiële volgers overtuigt om jou te volgen!

Jouw lievelingsklant
Bedenk heel goed wie jouw lievelingsklant is. Van wie word jij het meest blij? Als die klant jou belt of bij je in de winkel komt, dan is je dag weer goed. Dat is je lievelingsklant! De klant waar je het allemaal voor doet en jouw bedrijf voor bent begonnen. Meer van zulke klanten zou je wel willen hebben! Schrijf je Instagram Biografie voor jouw lievelingsklant. Zij moeten overtuigd zijn dat ze bij jou moet zijn. Creëer dan ook een online visitekaartje voor jezelf via Instagram door te communiceren naar deze lievelingskant. Dat doe je via jouw Biografie en natuurlijk ook via jouw foto’s. Op het eerste – je Instagram Biografie – gaan we nu dieper op in.

Gebruikersnaam en volledige naam

Je hebt een gebruikersnaam, dat is de naam waarmee je inlogt en de naam die mensen zien wanneer jij een foto van hen leuk vindt of erop reageert. Een belangrijke naam dus! Probeer dan ook jouw bedrijfsnaam in de gebruikersnaam te verwerken. Dan heb je de volledige naam die dikgedrukt in je profiel komt te staan. Veel bedrijven kiezen ervoor om hier nogmaals hun bedrijfsnaam te vermelden. Dit begrijp ik, maar het is veel slimmer om je bedrijf te beschrijven. Deze volledige naam is namelijk vindbaar in de zoekfunctie van Instagram.

Als je bijvoorbeeld als volledige naam gebruikt “Cosmeticagroothandel in Ottersum” dan heb je een grotere kans om bovenaan Instagram te komen wanneer iemand zoekt op “Cosmeticagroothandel”. Kies dan bijvoorbeeld ook voor “Biologische eetwinkel Arnhem” of iets anders om op te vallen in de zoekresultaten. Denk hier goed over na want het omschrijft je bedrijf, maar het moet ook te vinden zijn in Instagram als iets waar mensen op zoeken.

Beschrijving
Onder je naam komt de beschrijving van je bedrijf. Je hebt maar 150 tekens om te vertellen wie je bent en wat je doet. Houd het dus kort en bondig. Het is leuk om gebruik te maken van emoticons maar deze nemen ook weer tekens in, gebruik deze dus niet teveel. Vermeld in je beschrijving wie je bent, wáárom je doet wat je doet en welke waarde je biedt. Bijvoorbeeld:

Marketingstrategie en uitvoering voor de beauty-, fashion- en lifestylebranche.💖
Helpt je je lievelingsklant te bereiken!
Wekelijkse Marketingtips⚡️

Potentiële volgers weten dan gelijk wat ze van jouw profiel kunnen verwachten en waarom ze jou zouden moeten volgen.

Website
Onder de beschrijving zet je de websitelink en dit is de enige klikbare URL die je kunt gebruiken op Instagram. Je kunt namelijk geen linkjes gebruiken in de berichten die je op Instagram zet, althans deze worden niet klikbaar. Zet je website dan ook in de biografie bij ‘Website’.

Contactmogelijkheden
Veel bedrijven zetten in hun beschrijving hun e-mailadres of telefoonnummer. Dit is zonde van de 150 tekens die je maar hebt, want je kunt speciale knoppen toevoegen onder je biografie voor contactmogelijkheden met jouw bedrijf. Dit kan alleen als je een bedrijfsaccount hebt op Instagram. Heb je dat nog niet? Ga dan naar je Instellingen en maak van jouw privé account een bedrijfsaccount.

Zo kun je bijvoorbeeld een routebeschrijving toevoegen, waarbij Google Maps wordt geopend met jouw adres voor een routebeschrijving wanneer volgers op deze knop klikken. Je kunt ook ‘Bellen’ toevoegen waarbij de potentiële volger je gelijk kan bellen of je kunt ‘E-mailen’ toevoegen waarbij een mailapp wordt geopend om je te e-mailen. Maak gebruik van deze contactknoppen om het contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk te houden en dus de kans op een verkoop of lead te vergroten.

Succes met de tips en mocht je het leuk vinden om me te volgen, dat kan op @xoxomarketing

XoXo

Manuela

 

Een aangepaste versie van dit artikel verscheen eerder op Beauty Days.