Je hebt vast wel eens iets aangeschaft of bent iets gaan doen, omdat je eerste indruk heel goed was. Of je uiteindelijk ook blij was met de koop is een ander verhaal, maar die eerste indruk heeft je overgehaald. Een eerste indruk is ontzettend belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat deze onvergetelijk is?
Hoe kom je überhaupt over op nieuwe klanten? Kom je over als iemand die haar vak kent? Kom je vriendelijk over? Enthousiast? Behulpzaam? En is deze indruk hetzelfde online? Zelf krijg ik vaak complimenten over mijn website, social media kanalen en blogs. Mijn potentiële klanten voelen zich aangesproken en ze hebben het idee dat ik hen kan helpen met hun probleem. En dat is niet om op te scheppen, maar om aan te geven hoe belangrijk deze eerste indruk is. Het is namelijk dé manier om je klanten aan te spreken, dat zij contact met je opnemen en uiteindelijk klant bij je worden.
En hoe zorg je er dan voor dat je uitstraling goed is? Dat je klanten hetzelfde gevoel bij jou hebben zowel bij je in de salon als online? Met dit stappenplan ben je er zo!
Stap 1: Schrijf het eens uit. Wat zou de eerste indruk van jouw salon moeten zijn? Hoe wil jij dat klanten jou zien? Welk gevoel moeten ze bij jou hebben? Misschien wil je de expert zijn die laagdrempelig en gezellig is. Of wil je juist een hele serene en rustige sfeer creëren waarbij ontspanning de pijler is.
Stap 2: Bepaal dan hoe je de eerste indruk kunt neerzetten. Welke kleuren passen bij deze indruk en wat voor foto’s? Passen de kleuren oranje en roze bij een serene indruk? Zowel in de salon als op de website? Schrijf de dingen op die in je opkomen.
Stap 3: Dan ga je aan de slag! Wat kun je nog veranderen om deze eerste indruk te verbeteren? Vraag aan je klanten wat hun eerste indruk van jou en de salon was. Komt dit overeen met wat je wilt uitstralen? Schrijf de actiepunten op waar jij je uitstraling nog kunt verbeteren.
Stap 4: Pak de dingen op die je hebt opgeschreven. En dan komt het allerbelangrijkste: houd je ook aan die eerste indruk en wees consistent. Dus ga niet na een maand opeens hele felle kleuren in je social media afbeeldingen gebruiken als je hebt opgeschreven dat dit niet past. Zorg ervoor dat jij je zoveel mogelijk aan je eerste indruk houdt.
Zorg voor die onvergetelijke eerste indruk, waar jouw klanten je ook tegenkomen!
PS: Meer weten over hoe je de klantbeleving kunt versterken? Bekijk de video over een 360 graden klantbeleving!
*Dit artikel verscheen eerder in maart 2021 in de Beauty Professional*
28 juni 2021
Concurrenten. Er wordt al jaren veel over concurrentie geschreven en het kan dan ook niet anders dan dat het mede door deze artikelen een negatieve associatie heeft gekregen. Maar is …
3 juni 2021
Ga vandaag nog aan de slag met reviews als je die nog niet op je website hebt staan. Hoe? Door erom te vragen! Een tevreden klant vindt het geen probleem …
14 mei 2021
Wat heb jij liever: een product dat echt speciaal voor jou gemaakt lijkt te zijn of een dertien in een dozijn product van de dichtstbijzijnde winkel dat niet helemaal aan …
XoXo Marketing gebruikt cookies om de website en service te optimaliseren Lees meer